• Hälsa & Välmående

    5 STEG MOT LYCKA

    1. Starta dagen med 5 positiva tankar

    Oavsett hur du mår när du vaknar. Spendera några minuter med att fokusera på 5 saker du är glad över. Nämn dom inte bara för dig själv i all hast utan känn efter vad som är positivt. Om det är så enkelt som en varm kopp kaffe så är det jättebra!

    Varför?
    Varje gång vi fokuserar på något positivt i våra liv så passerar en impuls av välbefinnande genom nervbanor i vår hjärna. Tänker vi samma tanke ofta blir tillslut nervbanorna bredare och det blir enklare för oss att fokusera på det vi tänkt. Likaså fungerar hjärnan när vi fokuserar på negativitet.
    Ju mer vi gör det, desto mer underlättar vi för den typen av tankar. Vi kan alltså programmera vår hjärna att automatiskt föredra en positiv tanke framför en negativ, om vi kämpar hårt för att öva upp det.

    2. Löpträna

    Löpträna minst 30 min ett par gånger i veckan. Börja i lugn takt och jobba i intervaller. Bäst är skogsmiljö med uppför- och nedförsbackar.
    Har du inte tid? Ta dig tid.

    Varför?
    Det krävs ca 30 min fysisk aktivitet för att den del av vår hjärna som motverkar stress och oro ska börja växa sig starkare. Löpträning har visat sig vara mest effektiv och kan nå likvärdiga resultat som vissa mediciner. Dock helt utan biverkningar.
    Ju starkare vår hippocampus i hjärnan är, desto mindre mottagliga blir vi mot stress, ångest och oro.
    Sen att våra kroppar blir friskare och starkare är så klart också en bonus.

    3. Ställ dig själv frågan “Vad kan jag göra idag för att komma ett steg närmare min dröm?”

    Vare sig du önskar dig en specifik sak, upplevelse eller tillvaro så gäller det att aktivt jobba för det. Inte bara drömma om det. Spendera en liten stund varje dag eller varje vecka, till att arbeta mot dina drömmar.

    Varför?
    När vi känner att vi kommer närmare våra önskningar känns alla “måsten” på vägen inte lika tunga. Det håller oss också motiverade till att hitta lösningar och tänka positivt. Varje liten sak vi gör har betydelse. Och varje liten sak vi tänker påverkar oss i den riktning VI väljer. Att ta små steg i rätt riktning är bättre än att inte göra något alls. Dessutom lämnar det oss med känslan av att vi styr oss själva dit vi vill. Utan att vara beroende av andra.

    4. Vila med gott samvete

    Hårt arbete kräver välförtjänt vila. Tid att göra ingenting, se en film på soffan, ta ett långt varmt bad, slöa med musik eller en bra bok. Slappna av både i tankar och i kroppen. Unna dig en klassisk söndag en gång i veckan.

    Varför?
    Varken våra kroppar eller hjärnor är skapta för att hantera det konstanta informationsflöde vi möts av dagligen. Jobb, fritid, samhälle och sociala medier. Även om vårt samhälle utvecklats enormt är våra hjärnor ungefär detsamma som på den tiden vi bodde på savannen. Då hade vi fokus på att skaffa mat för dagen och på sin höjd mötte vi ny information att ta hand om någon gång ibland när något oväntat hände. Vår hjärna är fantastiskt utvecklingsbar men vi får inte glömma vilan.

    5. Avsluta varje dag med 5 positiva tankar om dig själv.

    Fundera på något bra du gjort under dagen. Tala om för dig själv att du är vacker. Säg till din spegelbild att du är stark och modig. Säg det och gör det tills du menar det.

    Varför?
    Vi pratar med ca 150 ord per minut. Men vi tänker uppemot 1000 ord per minut. En enda nedlåtande kommentar om dig själv hinner din hjärna registrera 6 gånger. Du minns väl att det vi tänker ofta breddar våra nervbanor i hjärnan för att underlätta för tankarna. Jag understryker därför vikten att prata positivt om sig själv och tänka positivt om sig själv. Vi skapar oss då ett sunt och bra självförtroende och en god självkänsla genom att fokusera på det vi tycker bra om oss själva. Inte tvärtom.
    När vi pratar positivt om oss själva underlättar vi för vår hjärna att automatiskt tänka gott om oss själva.

    ”Vänta inte på det perfekta ögonblicket utan ta varje ögonblick och gör det perfekt”

  • Europa,  Resor & Platser

    DYKNING I ANTALYA, TURKIET

    Vi anländer med en minibuss till dykcentret i Antalya. Stingray Diving Center ligger vackert beläget inuti ett berg precis vid kusten. Man tar en hiss ner i berget och gå ut igenom en lång tunnel innan man når klippavsatsen på andra sidan. Vattnet är turkost och klipporna nästan vita.

    Intill en utrustningsbod står ett litet fikabord under ett parasoll och vi får hjälp av personalen att ta fram utrustning i rätt storlekar. De pratar flytande engelska och berättar om omgivningarna vi ska dyka i. Längre ut till havs finns ett skepp att utforska. Dock ligger det utom mina dykbehörigheter.

    Jag gör 2 dyk den dagen. Ett dyk runt området för att se på alla fiskar och klippor. Fantastiskt vackert!På en utav stenväggarna på ungefär 6 meters djup får jag syn på små Blenny Fish. Underbart söta fiskar som ser ut att krypa in och ut håligheter i stenväggen. De liknar mer små hamstrar än fiskar, nyfikna och närgångna.

    Dyk nummer två görs i en grotta på ungefär 7 meters djup. Är man modig kan man simma upp i en hålighet där sötvatten möter saltvatten. Gången är smal och kolsvart. Jag gör det inte utan mer träning utan nöjer mig med de större passagerna. Vi fotar, filmar och spexar omkring bland skrot som man inte lyckats ta upp från botten. Bland annat en motorcykel som blivit hem till ett stim av småfisk.

    Vi ser också en drakfisk som lugnt vilar på botten. Tänk att ett sånt vackert och stillsamt djur kan vara så giftigt. Förutom diverse kommunikationsmissar under vattnet och det faktum att dykarna som ledde oss var väldigt mycket för att röra vid allt de såg, djur och koraller, så var dyket fantastiskt!

    Man poängterade gång på gång vikten av att plocka upp skräp om man passerade något. Något som jag finner underbart med dykkulturen. Efter en skada i mina bihålor vet jag inte ifall jag kan dyka mer. Men oavsett så kommer jag att spendera tid under vattenytan varje chans jag får. Med eller utan tuber. Att ta dykcertifikat var en av de bästa sakerna jag gjort i mitt liv! Det finns en hel outforskad värld där under som vi måste ta hand om.

    Jag rekommenderar varmt att stödja en av vår tids viktigaste organisationer. https://theoceancleanup.com/

  • Asien,  Hälsa & Välmående

    PUERTO GALERA, FILIPPINERNA – ”OM JORDEN GÅR UNDER NU DÖR JAG LYCKLIG”

    Det var en tidig förmiddag den 21 december år 2012. Jag satt på en vit, kilometerlång sandstrand i Puerto Galera, Filippinerna och begravde tårna i sanden. Lite längre bort lastade några män i fiskenät i en roddbåt för att säkra dagens fångst. Solen sken och havet var lugnt.
    I flera veckor hade tidningar och nyhetskanaler över hela världen rapporterat om denna dag. Dagen då Mayakalendern tog slut och jorden skulle gå under.

    Jag minns att jag satt där, såg ut över havet och tänkte för mig själv
    ”Om jorden går under nu så dör jag lycklig”. Jag befann mig då precis där jag trivs allra bäst. Bland palmer, varm sand och på mitt livs äventyr på andra sidan jorden.

    Trots all fattigdom och elände så fanns där ett lugn hos folket.
    En tyst överenskommelse om att ”Äh, det löser sig, vi tar det imorgon”
    Man levde för dagen, tog den precis som den kom. Det fanns inga planer på någon morgondag förens solen gått ner.

    Det har passerat många år sedan den dagen. Ändå har jag alltid längtat efter den igen.
    Inte nödvändigtvis den stranden eller just de vågorna utan nya platser att känna samma känsla för. Ren lycka.

    Jag har alltid velat leva så. I enkelhet, nära vågor och värme. Men hur skapar man en sådan tillvaro när hela ens liv går ut på fulltids arbete i en stad full av stressade människor? I ett land som täcks med kyla och is i mer än 6 månader om året. I en vardag av arbete, städning och sömn.
    Igen och igen…

    Det är läskigt att planera om. Göra om och göra rätt för sig själv även om det inte är logiskt för någon annan. Att säga upp sig, boka flygbiljett och ta ytterligare ett steg i rätt riktning. Sin egen riktning.
    Nu är det gjort. Den 13e december blir början på något nytt. Och jag längtar.