Hälsa & Välmående

5 STEG MOT LYCKA

1. Starta dagen med 5 positiva tankar

Oavsett hur du mår när du vaknar. Spendera några minuter med att fokusera på 5 saker du är glad över. Nämn dom inte bara för dig själv i all hast utan känn efter vad som är positivt. Om det är så enkelt som en varm kopp kaffe så är det jättebra!

Varför?
Varje gång vi fokuserar på något positivt i våra liv så passerar en impuls av välbefinnande genom nervbanor i vår hjärna. Tänker vi samma tanke ofta blir tillslut nervbanorna bredare och det blir enklare för oss att fokusera på det vi tänkt. Likaså fungerar hjärnan när vi fokuserar på negativitet.
Ju mer vi gör det, desto mer underlättar vi för den typen av tankar. Vi kan alltså programmera vår hjärna att automatiskt föredra en positiv tanke framför en negativ, om vi kämpar hårt för att öva upp det.

2. Löpträna

Löpträna minst 30 min ett par gånger i veckan. Börja i lugn takt och jobba i intervaller. Bäst är skogsmiljö med uppför- och nedförsbackar.
Har du inte tid? Ta dig tid.

Varför?
Det krävs ca 30 min fysisk aktivitet för att den del av vår hjärna som motverkar stress och oro ska börja växa sig starkare. Löpträning har visat sig vara mest effektiv och kan nå likvärdiga resultat som vissa mediciner. Dock helt utan biverkningar.
Ju starkare vår hippocampus i hjärnan är, desto mindre mottagliga blir vi mot stress, ångest och oro.
Sen att våra kroppar blir friskare och starkare är så klart också en bonus.

3. Ställ dig själv frågan “Vad kan jag göra idag för att komma ett steg närmare min dröm?”

Vare sig du önskar dig en specifik sak, upplevelse eller tillvaro så gäller det att aktivt jobba för det. Inte bara drömma om det. Spendera en liten stund varje dag eller varje vecka, till att arbeta mot dina drömmar.

Varför?
När vi känner att vi kommer närmare våra önskningar känns alla “måsten” på vägen inte lika tunga. Det håller oss också motiverade till att hitta lösningar och tänka positivt. Varje liten sak vi gör har betydelse. Och varje liten sak vi tänker påverkar oss i den riktning VI väljer. Att ta små steg i rätt riktning är bättre än att inte göra något alls. Dessutom lämnar det oss med känslan av att vi styr oss själva dit vi vill. Utan att vara beroende av andra.

4. Vila med gott samvete

Hårt arbete kräver välförtjänt vila. Tid att göra ingenting, se en film på soffan, ta ett långt varmt bad, slöa med musik eller en bra bok. Slappna av både i tankar och i kroppen. Unna dig en klassisk söndag en gång i veckan.

Varför?
Varken våra kroppar eller hjärnor är skapta för att hantera det konstanta informationsflöde vi möts av dagligen. Jobb, fritid, samhälle och sociala medier. Även om vårt samhälle utvecklats enormt är våra hjärnor ungefär detsamma som på den tiden vi bodde på savannen. Då hade vi fokus på att skaffa mat för dagen och på sin höjd mötte vi ny information att ta hand om någon gång ibland när något oväntat hände. Vår hjärna är fantastiskt utvecklingsbar men vi får inte glömma vilan.

5. Avsluta varje dag med 5 positiva tankar om dig själv.

Fundera på något bra du gjort under dagen. Tala om för dig själv att du är vacker. Säg till din spegelbild att du är stark och modig. Säg det och gör det tills du menar det.

Varför?
Vi pratar med ca 150 ord per minut. Men vi tänker uppemot 1000 ord per minut. En enda nedlåtande kommentar om dig själv hinner din hjärna registrera 6 gånger. Du minns väl att det vi tänker ofta breddar våra nervbanor i hjärnan för att underlätta för tankarna. Jag understryker därför vikten att prata positivt om sig själv och tänka positivt om sig själv. Vi skapar oss då ett sunt och bra självförtroende och en god självkänsla genom att fokusera på det vi tycker bra om oss själva. Inte tvärtom.
När vi pratar positivt om oss själva underlättar vi för vår hjärna att automatiskt tänka gott om oss själva.

”Vänta inte på det perfekta ögonblicket utan ta varje ögonblick och gör det perfekt”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *